Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Cookies w celu realizacji usług. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Katarzyna Fazan, przez systematyczne analizowanie PQ, zrobiła wiele dla rozwoju badań nad scenografią. Jej eseje w „Didaskaliach" zawsze obejmowały trzy aspekty: po pierwsze - omawiały polską ekspozycję; po drugie - analizowały całość PQ (co, ze względu na obszerność tego „zdarzenia", nie jest rzeczą prostą); po trzecie, najważniejsze chyba - pokazywały kontekst światowy, w jakim działają polscy twórcy. Fazan nie analizuje scenografii, która jest zabudową sceny, ale w swoich rozważaniach kieruje się twierdzeniem Borisa Kudlički, że scenografia jest dzisiaj samowystarczalną instalacją wyposażoną w ekspresyjną narrację i dramaturgię - i dlatego ekspozycje (...) wymagają od zwiedzających (a często raczej - uczestników) coraz większych kompetencji, coraz większej otwartości na eksperyment. Autorka pokazuje przemianę drogi zwiedzającego od obserwacji do partycypacji (...). I to zjawisko z biegiem lat (książka obejmuje sześć edycji PQ - kalendarzowo to jest 20 lat) narasta wręcz lawinowo, stawiając pojęcie scenografii w sytuacji granicznej. Stajemy tu pomiędzy koncepcjami wystaw scenograficznych jako katalogu „śladów po przedstawieniach" (takie były pierwsze polskie ekspozycje) a dzisiejszym doświadczeniem odczytywania przedstawienia przez tropienie zakładanych relacji z odbiorcą.
Z recenzji prof. dr hab. Magdaleny Raszewskiej
Parametry:
Autor:
Katarzyna Fazan
Stron:
224
Rok wydania:
2022
Oprawa:
Miękka ze skrzydełkami
Format:
15,8x23,5
Data wydania:
2023-02-15
Status:
JEST
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie:
1
Seria:
Teatr / Konstelacje
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.