Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Cookies w celu realizacji usług. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Édouard Manet nie prosił o zgodę. Malował tak, jak czuł - bez kompromisów. Jury Salonu odrzucało jego obrazy, publiczność wybuchała śmiechem, a on uparcie zgłaszał do konkursu kolejne płótna. Olimpia i Śniadanie na trawie wywołały wrzawę i sprawiły, że jedni krzyczeli o zgorszeniu, a inni dostrzegli początek nowej epoki.
Ten elegant w cylindrze i z laseczką nie chciał być ojcem rewolucji, a jednak to jego nazwisko utorowało drogę młodym buntownikom - impresjonistom. Zafascynowany dawnymi mistrzami, wzorował się na Velázquezie i Goi, a jednocześnie wprowadzał na płótno Paryż, który widział na własne oczy: kawiarnie, bulwary, teatr, aktorki i eleganckich dandysów. Pokazywał życie takie, jakim było, bez mitów i zasłon.
Paradoks Maneta polegał na tym, że najbardziej zależało mu na uznaniu Salonu - starej sceny sztuki. Chciał wejść na nią jak wszyscy, ale jego obrazy zburzyły jej fundamenty. Niechcący i wbrew sobie zmienił zasady gry. Po Manecie sztuka nigdy już nie była taka, jak wcześniej.Album zawiera reprodukcje jego najsłynniejszych obrazów i tych mniej znanych, a także archiwalne fotografie. To nie tylko katalog dzieł, ale przede wszystkim wciągająca opowieść o człowieku, który uczynił ze skandalu sztukę, a ze sztuki - nieustanny dialog z nowoczesnością.
Agnieszka Kijas jest krytyczką sztuki, pisarką oraz organizatorką spotkań i prelekcji na temat malarstwa. Prowadzi znany podcast Dawno temu w sztuce, gdzie w lekkim tonie opowiada słuchaczom o najwybitniejszych dziełach, jakie na przestrzeni wieków wyszły spod pędzli genialnych malarzy. Autorka książek o wielkich malarzach i teatralnych ekscentrykach, jako dziennikarka i felietonistka aktywnie promuje sztukę zarówno na żywo, jak i online. W środowisku artystycznym jest ceniona nie tylko za profesjonalne podejście do krytyki, ale także za serce do sztuki.
Parametry:
Autor:
Agnieszka Kijas
Stron:
240
Rok wydania:
2025
Oprawa:
twarda z obwolutą
Format:
24,8x33,8
Data wydania:
2025-10-21
Status:
Nowość
Wydawca:
SBM
Wydanie:
1
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.